سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ آموزشی

خلاصه نویسی

عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمامی کنکوری های عزیز و دانش آموزان گرامی.

 

اروز در قسمت مقالات مشاوره ای و برنامه ریزی کنکور در خدمتتون هستیم با اصول و کارهایی که برای خلاصه نویسی میتوانید انجام دهید البته در قسمت فایل های صوتی مشاوره ای میتوانید فایل صوتی این قسمت رو گوش کنید و به طور کامل تمامی مطالب به شما آموزش داده شده…ولی برخی از دانش آموزان به دلیل سرعت پایین اینترنت ما سعی کردیم این مقاله رو قرار بدیم تا بتوانند استفاده ی لازم رو ببرند.

 

در ابیتدا باید یکسری مطالب رو خدمتتون عرض کنم اینکه اصلأ خلاصه نویسی چه مفهومی داره و تعریف کلی خلاصه نویسی چه چیزی هست؟

 

خلاصه نویسی در واقع تفکیک مطالب به درد بخور از مطالب به درد نخور هستش. مطالب به درد بخور در واقع همون مطالبی هستند که ما در اون قسمت ها مشکل داریم ، یا سخت هستند یا فرار هستند و مطالب به درد نخور در واقع جاهایی که ارزش تست کمتری دارند و یا مطالبی که واقعا وارد حافظه ی بلند مدت ما شده است و نیازی به یادآوری ندارد و مطلب آنقدرها هم سنگین نیست.

 

خلاصه نویسی خوب در واقع باید بتواند ما رو از کلیات به جزئیات برساند.مثلأ زمانی که شما به یک مسافرت میروید بعد از بازگشت از مسافرت ، وقتی با یکی از اقوامی که در اون مسافرت حضور داشت صحبت میکنید ،اگر یگید یادش بخیر سفر چقدر خوش گذشت ،با اینکه این یک کلمه کوتاه است ولی تداعی گر بسیاری از خاطرات اون سفر خواهد شد، مثلأ شما به کجاها رفتید و کجا غذا خوردید و… دقیقأ یک خلاصه نویسی خوب همین ویژگی رو باید داشته باشه یعنی شما رو باید از کلیات به جزئیات برساند.

 

اقسام خلاصه نویسی:

خلاصه نویسی شامل چندین مدل هستش که در اینجا به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

خلاصه نویسی : در واقع همون خلاصه نویسی کلاسیک هستش که نوشتن نکات مهم بصورت کامل و دقیق هستش.در واقع چکیده ای از مطالب هستش.

حاشیه نویسی: نوشتن مطالب مهم در حاشیه ی جزوه و یا منبع خودمون که بسیار میتونه مفید باشه

.نت برداری: در واقع برداشت ذهنی خودت از زبون خودت هستش.

تیپ بندی: تیپ بندی کردن سوالات که میتوانند چکیده ای از نکات را در خودشون داشته باشند که برای دوره کل فصل استفاده میشود.

ماکر کشیدن.

ارجاع دادن: مثلأ یک قسمتی که به یک قسمت دیگر در صفحات دیگر مربوط میشود در کنار آن پاراگراف میتوانیم ارجاع بدیم به مطلب قبلی.

خلاصه نویسی